Zijn droom is vrachtwagenchauffeur worden. Maar er liggen enkele blokkades op de weg voor Thijs Spierings, zo heeft hij bijvoorbeeld geen rijbewijs. Thijs is een groot fan van het transportmiddel. Vaak staat hij op viaducten te kijken naar deze reuzen. Maar Thijs is nog jong en mag dromen.
Vanwaar die liefde?
Mijn vader is vrachtwagenchauffeur bij Thijs Logistiek, waardoor ik met de paplepel logistiek heb binnengekregen. Het liefste zit ik iedere dag in de vrachtwagen. Maar dat gaat niet.
Via de praktijkschool kwam Thijs terecht bij Wicro Assembly in Kessel. Zijn oom werkt daar ook, dus kwam hij niet zo maar in den vreemde terecht. Hij ging stage lopen bij Wicro. Dagelijks rijdt hij met zijn oom en collega’s naar Kessel. Wicro heeft auto’s geregeld voor de medewerkers van Risse Groep, dus vervoer is geen probleem. Thijs heeft het geluk dat zijn oom hem op komt halen om gezamenlijk naar vertrekpunt De Risse te rijden.
Ik ben een echt avondmens dus ’s ochtends rond 5 uur op te staan is niet helemaal mijn ding. Wakker worden kost even wat tijd. Maar dat mocht de pret niet drukken om naar Wicro te gaan. Thijs werkte tot voor kort 3 dagen per week. Maar sinds deze maand werkt hij 4 dagen. De energie verdelen was een groot leerpunt. Hoe ga je in 3 lange dagen je energie verdelen als avondmens?
Vanaf dag 1 heeft Thijs bij Wicro aangegeven dat hij graag in de logistiek wil werken. Voor Wicro was het belangrijk dat hij eerst de assemblage onder de knie kreeg en het werkzame leven zou ervaren. Stapje voor stapje kon Thijs zijn weg verder vervolgen.
Het Logistieke proces is vooral heel divers. Thijs’ voorkeur ging uit naar heftruckchauffeur. Gelukkig kon hij het certificaat daarvoor binnen De Risse gaan halen. In het logistiek centrum van De Risse kreeg Thijs de kans om zich de heftruck eigen te maken. Hij slaagde en is nu gecertificeerd heftruckchauffeur. Maar net als bij ieder ander rijbewijs begint het pas als je je opleiding hebt afgerond. Thijs kreeg het advies meters te gaan maken. Maar assemblage werkzaamheden uitvoeren heeft niets met logistiek te maken. Wat nu?
Werk.kom heeft met de afdeling logistiek van De Risse afgesproken dat Thijs een dag per week zijn heftruckskills mocht uitbreiden. Maar bij Wicro werd ook op hem gerekend. Dus kwam Thijs 1 werkdag te kort in de week. Om zijn kansen op een leuke logistieke vacature te vergroten kreeg Thijs het advies een dag extra te gaan werken.
“Dat was wel even een dingetje voor mij. Een 4e dag vroeg opstaan. Ik werkte op maandag, dinsdag en woensdag en op donderdag kon ik uitslapen. Nu moest ik ook op donderdag vroeg eruit. Maar rijden op de heftruck kwam daarvoor in de plaats en dat vind ik geweldig om te doen. Dus zo gezegd zo gedaan.
De heren van de logistiek zijn erg tevreden over Thijs. Jan Vleeshouwers zegt: ‘ Thijs doet zijn werk goed. Wat hij doet ziet er prima uit. Hij is klaar voor de volgende stap. ‘
Onlangs kreeg Thijs het goede nieuws. Binnen de afdeling logistiek en de Risse afdeling bij bedrijf Jos Poel hebben een mogelijkheid voor hem om zijn logistieke carrière te vervolgen.
Met ingang van 1 maart gaat Thijs volledig als heftruckchauffeur aan de slag. Een droom die uitkomt. Het logistieke DNA van Thijs is op plaats van bestemming.